Conform Regulamentului (CE) nr.998/2003 al Parlamentului European și al Consiliului, „animale de companie” înseamnă animalele aparținând speciilor: câini, pisici, dihori domestici, nevertebrate (cu excepția albinelor și crustaceelor), pești tropicali ornamentali, amfibieni, reptile, toate speciile de păsări (cu excepția celor de curte), rozătoare și iepuri domestici care își însoțesc proprietarii sau o persoană fizică răspunzătoare de aceste animale în numele proprietarului în timpul circulației și care nu sunt destinate vânzării sau transferului de proprietate.

Circulația câinilor, pisicilor și dihorilor domestici este posibilă pe teritoriul Uniunii Europene cu respectarea următoarelor reguli:

-animalul să fie identificat cu un microcip care corespunde standardelor ISO 11784 sau 11785;

-animalul să fie vaccinat contra rabiei după data identificării și cu cel puțin 21 de zile de a intra pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene. Vaccinarea antirabică se realizează cu un vaccin de tip inactivat, operațiune care se efectuează de către un medic veterinar autorizat de autoritatea competentă;

-animalul să fie însoțit de un pașaport conform modelului prevăzut de legislația europeană, eliberat de către un medic veterinar autorizat de autoritatea competentă;

-animalul să fie examinat clinic cu 24 de ore înainte de a părăsi România de către un medic veterinar autorizat de autoritatea competentă;

Medicul veterinar autorizat de autoritatea competentă este orice medic veterinar de la orice cabinet, clincă, spital sau clinică universitară care este utilizator, operator și identificator al registrului de evidență al câinilor cu stăpân.